Den "Magiske" Togreisen!

05.12.2023

Da jeg skulle begynne forberedelsene til reisen min til Romania denne sommeren, følte jeg at denne gangen skulle jeg ikke ta fly, jeg skulle ta tog. Og jeg følte at det var en helt spesiell grunn for akkurat det.

Å bestille billetter gikk som en drøm, og det ble mange plassbestillinger selv om selve billetten var en Interrail-billett. Og det skulle vise seg å bli enda flere tog etter hvert.

Jeg observerte jo at mellom hvert tog hadde jeg alt mellom 12 min og opp til 55 min. Så med andre ord, ikke allverdens med tid, men jeg fikk en følelse av at dette kom til å gå bra og at jeg skulle gå for det.

Jeg følte meg virkelig opprømt for denne turen og jeg gledet meg veldig.

Jeg skal ikke gå for dypt inn i historien for da kommer dette til å bli en bok, men magien begynte allerede på fjellet nord i Sverige. Her hadde jeg nattog til Stockholm, og jeg hadde kun 50 - 55 min til neste tog som skulle ta meg videre til København. Men som sagt, nord i Sverige etter knapt to timer om bord i toget fikk vi stopp, og det i en og en halv time, så allerede der røk hele min reiseplan.

I Stockholm tenkte jeg; nå er det bare å kjøpe ny plassbestilling, men alt var fullt i dager og muligens uker fremover, så det gikk ikke. Så jeg lurte på om jeg rett og slett skulle reise hjem igjen. Men det var klar beskjed innenfra meg selv; Nei ... du skal fortsette reisen...!

Så der sto jeg... å bokstavelig talt bare kikka ut i luften, for hodet mitt var tomt. Det var ikke en tanke, det var ikke en eneste løsning. Jeg visste ikke hvordan jeg skulle komme meg videre.

Jeg la knapt merke til mannen fra den Svenske jernbanen som sto ved siden av meg, og som jeg hadde tatt kontakt med. Og plutselig sier han til meg at det finnes en annen løsning, at jeg kunne ta toget til Malmø og så videre til København. Han ringte ut til toget for å spørre om de hadde plass, og det hadde de ikke, men jeg kunne få være med om jeg kunne sitte i Bistroen... og så klart jeg kunne, og det skulle vise seg å være en god løsning, fordi etter hvert ble det av en eller annen grunn veldig varmt inne i vognene der folk satt.

Reisen via Malmø som normalt sett ikke skulle by på noe problem skulle vise seg å bli noe helt annet. Jeg og alle andre i toget måtte bytte tog to ganger til før vi ankom København, blant annet på grunn av brann i et av togene, men hver gang så var det som om ting løste seg på magisk vis.

Jeg så jo etter hvert at jeg ikke kom til å nå toget som skulle ta meg videre fra København til Berlin, men da jeg kom til København viste det seg at toget mitt var forsinket så mye at jeg rakk det, og plutselig var jeg på "riktig" tog.

Heldigvis får jeg vel si, så hadde jeg en overnatting i Berlin, en slags buffersone får jeg vel si, slik at jeg kunne på en måte hente meg inn, for også her ble det forsinkelser.

Nå har jeg ikke tatt med alle de "små" tingene og små detaljer som også føltes nærmest magisk, men jeg hopper rett og slett frem til Budapest som jo var første stasjonen inn i øst Europa. Og så klart, toget til Budapest var også forsinket så mye at jeg regnet med at jeg hadde mistet toget som skulle ta meg videre og inn i Romania.

Men så viste det seg at dette toget også var forsinket, og det skulle bli bare mer og mer forsinket, så først langt på natt kunne vi endelig gå om bord. Og akkurat dette toget skulle for meg bli den mest rare opplevelsen... den mest "magiske" opplevelsen...!

Da jeg skulle gå om bord fikk jeg en veldig rar følelse og det kom opp bilder i hodet mitt fra "Harry-Potter"-filmene og også fra filmen "Polarekspressen". Jeg pleier å si at her fikk jeg virkelig "Harry-Potter-følelsen." Det var også blitt natt og det var mørkt, og på stasjonen var det kun vi som skulle med dette toget som var igjen, ellers var stasjonen tom. Toget var gammelt og det virket mørkt når vi gikk om bord.

Jeg skal ikke gå i detaljer, men det var helt merkelig alt som skjedde på denne delen av turen. Helt utrolig faktisk... rett og slett magisk. Og det ble en lang tur med mange stopp underveis... plutselige stopp uten mål og mening...!

For å gjøre en lang historie kort, så kan jeg her si at jeg aldri kom meg dit jeg egentlig skulle gå av toget, for det ente med at jeg gikk av toget tidligere enn jeg var ment å gå av, noe som passet helt perfekt for meg, og avtalen jeg hadde i Romania rakk jeg med god margin.

Rett og slett Magisk...!

Det jeg egentlig vil fortelle med denne historien, og det jeg egentlig opplevde og erfarte på denne turen, var at hver gang noe så ut til å gå virkelig galt, så dukket det alltid opp en løsning, og ikke bare det at "problemer" løste seg, det var også andre små ting jeg la merke til som nesten føltes som magi på et vis. For eksempel var det folk jeg traff som bare dukket opp og som etter hvert viste seg å være viktig.

Jeg tror aldri jeg har hatt det så gøy på en reise tidligere. For det meste var jeg ute av sinnet. Jeg ble bokstavelig talt sparket ut av min komfortsone...! Det enste jeg kunne var å være tilstede i det som skjedde akkurat i øyeblikket og det var magisk hvordan ting bare løste seg i akkurat det rette øyeblikket.

På reisen hjem, da jeg nærmet meg slutten av togreisen, følte jeg hvor mye glede jeg hadde tatt og så gøy det hadde vært, og jeg kunne føle at en del av meg som jeg ikke hadde følt tidligere faktisk elsket å reise, og jeg følte en tristhet over at det snart var over... at reisen snart var over...!

Men så fikk jeg en følelse av at... nei, det trenger ikke være over, for jeg trengte ikke være på reise for å kunne oppleve det jeg hadde opplevd på denne reisen, for å kunne oppleve "magien" i livet...! Jeg følte at "magien" kunne jeg også oppleve i mitt daglige liv.

Men for å kunne gjøre det, måtte jeg velge å gå ut av de faste rutinene, gi slipp på forventninger om hvordan ting skal være, gi slipp på kontrollen, for alt dette kommer fra sinnet. Det er sinnets måte.

Så for å kunne være fri slik jeg hadde følt det på denne reisen, måtte jeg slippe meg fri fra alt dette, for bare i denne friheten kan den virkelige "Magien" oppstå...!

Et par dager etter at jeg skrev dette innlegget, la Merlin ut disse tre meldingene på Youtube.

Alt er som det skal være